قسمتی از سخنان حصرت علی (ع)


پاییزانه

شعر و ادبیات

چگونه وصف کنم سرائی را که،  اول آن رنـج و آخـر آن نیستــی اسـت در حلال آن حسـاب و در حرام آن عقـاب می باشد..

سرائی که اگر کسی در آن غنی و بی نیاز باشد ، در رنج و بلا افتد و اگر نیازمند و درویش باشد ، غمگین است..

اگر کسی در تحصیلش بکوشد به آن نمیرسد و اگر در طلبش نکوشد دنیــا به او رو می کند..

سرائی که اگر کسی به عبرت در آن نگریست دنیــا او را بینـا و آگاه کـرد و اگر کسـی به زینت و آرایش آن نگاه کـرد ، دنیــا او را نابینـا گردانیـد..

شما را از دنیـا بر حذر میدارم.. زیرا دنیــا بکام دنیـاپرستان شیرین و سبز و خرم است به شهوت ها و خواهش های بیهـوده پیچیده شده و به وسیله متاع های زودگذر اظهار دوستی میکند..

با زیورهــا و آرزوهــا ، و فریـب خویش را آرایش نمـوده شادی آن پایدار نیست و از درد و اندوهش آسوده نمی باید گشت.. تغییر دهنده حالات است.. (توانگری را به درویشی ، زندگی را به مرگ و تندرستی را به بیماری تبدیل می نماید) شکم خواره ای است که همه را هلاک می نماید.. (شکم خاک از خوردن انسان هرگز سیر نشد و طبع افلاک از تباه ساختن آدمیان ملول نگردید) هیچ انسانی از متاع دنیــا مسرور و شادمـان نگردیـد مگر آنکه در پی آن گریه گلوگیـر به او روی آورده است و از خوشی هایش به کسی نداد مگر آن زمان که با بدیهایش به او زیان رساند..

کسی را با باران فراخی و خوشبختی  تـَر  نساخت مگر آنکه ابر بَلا پی در پی بر او بارید در اول بامداد یار و یاور انسان بوده و او را همراهی میکند و در شب تغییر یافته ، دشمنش می گردد..

اگر طرفی از آن گوارا و شیرین باشد ، طرف دیگرش تلخ و کشنده است..

فریبنـده ای است ماهــر ، که هر چه در آن است می فریبـد و فانـی شونده ای است که هر چه در آن است نابود می شود..

خیر و نیکی در هیچیک از توشه های آن نیست مگر در تقوی و پرهیزکاری..

چه بسیارند کسانیکه به دنیا اعتماد و دلبستگی داشته و دنیا او را دردمند ساخته و چه بسیار است کسانیکه به دنیــا اطمینـان داشته و دنیـــا او را بر خاک انداختـه..

چه بسیارند کسانیکه دارای مقـام و مرتبه  بلنــد بوده و دنیــا او را کوچک و پسـت کرده و چه بسیار است کسانیکه دارای افتخار و خودخواهی بوده و دنیـا او را ذلیل و خوار کرده.. سلطنت و ریاست دنیـا گردنده است.. (گاه اینـرا باشد و گاه آنـرا) خوشگذرانـی آن تیـره و آب پاکیـزه آن شور و  ناگوار  است..

 



نظرات شما عزیزان:

شهلا
ساعت8:50---8 آذر 1391
سلام

ديروز كه داشتم نهج البلاغه مي خوندم قسمتي از نامه امام علي به امام حسن نظرم رو جلب كرد اونو هم مي توني تو وبلاگت بگذاري:


پاسخ:خیلی ممنون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:,ساعت 8:40 توسط راضیه سادات پیام| |


Power By: LoxBlog.Com